Κανονίστε μια συνάντηση

Γνωρίστε τη Διαιτολόγο

Το ονοματεπώνυμό σας (απαραίτητο)

Το email σας (απαραίτητο)

Τηλέφωνο επικοινωνίας (απαραίτητο)

Ενδιαφέρομαι για: (απαραίτητο)

Επιθυμητή Ημερομηνία συνάντησης

Το μήνυμά σας (απαραίτητο)

Διατροφικές Συμβουλές

Η κοιλιοκάκη, γνωστή και ως εντεροπάθεια ευαίσθητη στη γλουτένη ή δυσανεξία γλουτένης, αποτελεί μια παθολογική κατάσταση του λεπτού εντέρου, προερχόμενη από μια σύνθετη ανοσολογική απάντηση που προκαλείται από τη γλουτένη. Η γλουτένη είναι μια αποθηκευτική πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι και σε άλλα δημητριακά, όπως η σίκαλη, το κριθάρι και η βρώμη. Η κοιλιοκάκη εμφανίζει μία σειρά συμπτωμάτων, αλλά με την κατάλληλη δίαιτα ελεύθερη γλουτένης, οι πάσχοντες μπορούν να ανακάμψουν πλήρως. Η υποχώρηση των συμπτωμάτων (διάρροια, στεατόρροια, μειωμένη απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, μείωση ή αδυναμία αύξησης βάρους, κοιλιακά άλγη, αναιμία κτλ.) εξαρτάται από την πιστή εφαρμογή του διαιτολογίου.
Η κοιλιοκάκη είναι ένα σύνδρομο δυσαπορρόφησης, που προκαλείται από την γλιαδίνη, η οποία αποτελεί ένα πρωτεϊνικό τμήμα της γλουτένης. Αυτή απαντάται σχεδόν σε όλα τα δημητριακά, εκτός από το ρύζι και το καλαμπόκι. Η δίαιτα που ακολουθείται σε τέτοια περίπτωση αποκλείει όλα τα δημητριακά που περιέχουν γλουτένη (σιτάρι, βρώμη, κριθάρι, σίκαλη). Αντίθετα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί αλεύρι από καλαμπόκι, ρύζι, πατάτες, σόγια ή σιτάλευρο των οποίων έχει αφαιρεθεί η γλουτένη.

ΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ

• Γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς προσμίξεις, φρέσκο, εβαπορέ, σε σκόνη, συμπυκνωμένο, πλήρες ή αποβουτυρωμένο, κρέμες από γάλα, καλαμποκάλευρο ή ριζάλευρο, γιαούρτι, άσπρα τυριά, κρεμμώδη cottage cheese.
• Όλων των ειδών φρέσκα ή κατεψυγμένα κρέατα, πουλερικά, ψάρια, και σε κονσέρβα, αυγά.
• Ψωμί, φρυγανιές, κράκερς κτλ. παρασκευασμένα από ελεύθερα γλουτένης άλευρα (καλαμποκάλευρο, ρυζάλευρο, πατατάλευρο, αλεύρι από σόγια).
• Πατάτες, γλυκοπατάτες, ρύζι, καλαμπόκι, χυλός από καλαμπόκι.
• Όλα τα φρέσκα, κατεψυγμένα ή σε κονσέρβα λαχανικά (χωρίς σάλτσα), καθώς και όλα τα όσπρια.
• Όλα τα φρέσκα φρούτα, κατεψυγμένα ή σε κονσέρβα και οι χυμοί τους.
• Λάδι, βούτυρο, μαργαρίνη, φυστικοβούτυρο, μπέικον, ελιές
• Καφές, τσάι, αναψυκτικά, κακάο, αφού αναγνωριστεί η ετικέτα τους.
• Ζελέ, μέλι, μαρμελάδα, ζάχαρη, σοκολάτα, παγωτά (προσοχή στην ετικέτα των τροφίμων για την σύνθεση τους)
• Πουτίγκα ρυζιού, πουτίγκα καλαμποκιού ή κέικ παρασκευασμένα από τα επιτρεπόμενα αλεύρια
• Αποσταγμένα αλκοολούχα ποτά και κρασί
• Γνήσια μπαχαρικά και αρώματα, αλάτι, μουστάρδα από σκόνη, ξύδι, πιπέρι, πιπεριές
• Σάλτσες παρασκευασμένες από κρέμα γάλακτος, αλεύρι καλαμποκιού ή άλλα επιτρεπόμενα ειδικά αλεύρια χωρίς γλουτένη

ΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΝΤΑΙ

• Κρέμες που περιέχουν αλεύρι, κορν-φλάουρ, ροφήματα σοκολάτας.
• Ορισμένα τυριά που περιέχουν μαστίχα βρώμης ως συστατικό τους.
• Κατεργασμένα κρέατα που περιέχουν σιτάρι, κριθάρι, βρώμη ή σίκαλη.
• Αλλαντικά που δεν αναγράφεται η σύσταση
• ψωμί από σιτάρι ή σίκαλη, καθώς και οτιδήποτε περιέχει άλευρο από τα απαγορευμένα π.χ κουλουράκια, φρυγανιές, κέικ, τοστ κτλ
• Μακαρόνια, σπαγγέτι, φιδές, χυλοπίτες, κριθαράκι και άλλες πάστες ζυμαρικών.
• Σούπες εμπορίου, επιδόρπια και γλυκά εμπορίου (καραμέλες) που συνήθως περιέχουν σαν συστατικό τους γλουτένη.

• All Bran και άλλα δημητριακά εμπορίου που περιέχουν γλουτένη.
• Λαχανικά σε κονσέρβα με σάλτσα, φασόλια σε κονσέρβα, έτοιμες σαλάτες.
• Κατεργασμένα φρούτα με προϊόντα που περιέχουν γλουτένη.
• Όλα τα είδη εμπορίου τύπου snack (γαριδάκια κ.τ.λ.).
• Μπύρα, τζίν, ουίσκυ, βότκα, λευκό ξύδι (πάντα πρέπει να ελέγχετε την ετικέτα).
• Ορισμένα μπαχαρικά και καρυκεύματα κατεργασμένα, έτοιμες σάλτσες, οι σάλτσες των κονσερβών.
• Γιαούρτι με βύνη, δημητριακά, μπισκότα

Σημαντικό στοιχείο στη διατροφή ελεύθερης από γλουτένη αποτελεί η σωστή κατανόηση των ετικετών τροφίμων, καθώς η γλουτένη μπορεί να βρίσκεται κρυμμένη σε πολλές τροφές ακόμη και σε πολύ μικρές ποσότητες.